Logboek – Hannibal (Michael De Cock)

3469387261p. 7-27: Ikzelf heb in het secundair zes jaar Latijn-Grieks gestudeerd. De veroveringstochten van Hannibal zijn me dus niet onbekend. In dit boek wordt vanaf het begin vanuit het standpunt van Hannibal verteld. Hij vertelt over zijn jeugd en haalt hierbij zijn vader aan en hoe meedogenloos die was voor zijn vijanden. Dit weet Hannibal als kind te raken. Dit is natuurlijk wel nieuw voor mij. Ik vraag me af of die extra gegevens en het verhaal over zijn vader een nieuwe kijk geven op de historische feiten of dat dit gewoon een verhaal is om het boek in te leiden.

p. 28-49: Ik vraag me af of het motief dat Hannibal aanhaalt om Saguntum binnen te vallen geen excuus is. Hij zegt dat Saguntum aan hun kant van de Ebro ligt en dat hij daarom het recht heeft om de stad te overheersen. Ik denk eerder dat hij de Romeinen hiermee wil uitdagen en te doen wat zijn voorvaderen niet is gelukt, namelijk een oorlog starten met Rome en daarna veroveren. Wel lijkt het me dan niet slim om Rome eerst uit te dagen. Dan zijn ze namelijk voorbereid op een oorlog. Ik snap de denkwijze van Hannibal hier dus niet helemaal.

p. 50-70: Hannibal vertelt regelmatig hoe hij het hoofd van zijn broer vasthoudt, zoals op die fatale dag. Wat is er met zijn broer juist gebeurd? En waarom haalt hij dit zoveel aan? Ik heb hier wat opzoekwerk gedaan.

“Hasrubal Barkas,, zoon van Hamilcar Barkas en broer van Hannibal Barkas, leed in Spanje nederlaag na nederlaag. Daarom besloot hij naar Italië te trekken om zijn troepen samen te kunnen voegen met die van zijn broer Hannibal, die daar al ruim tien jaar verbleef, en zo doende de oorlog een gunstige wending te geven. Maar Hasdrubal werd in Noord-Italië bij de Metaurus vernietigd. Hannibal kreeg het hoofd van zijn broer over de omheining van zijn kamp gegooid.”

Wikipedia. (2017). Slag bij de Metaurus. Geraadpleegd op 22 november 2017 https://nl.wikipedia.org/wiki/Slag_bij_de_Metaurus

Dit kan misschien verklaren waarom hij Italië zo graag wil binnenvallen. Hij doet dit uit wraak.

p. 71-95: Ik blijf een beetje op mijn honger zitten. Het maakt namelijk niet veel verschil uit of je nu een geschiedenisboek over Hannibal leest of dit boek. Het is gewoon een verslag van de stappen die Hannibal onderneemt en eerlijk gezegd spreekt dit me niet zo aan. Eerlijk gezegd denk ik dat dat ook zo geld voor adolescenten voor wie het boek bedoeld is. Ik hoop dat Michael De Cock me toch nog kan overtuigen naar het einde toe.

p. 96-120: Elk dorp in Italië is op de hoogte dat Hannibal op komst is met een reusachtig leger. Toch zijn Publus Cornelius Scipio en de Romeinse senatoren heel verbaasd om Hannibal met zijn troepen in Noord-Italië te zien. Hoe kan het dat de gewone mens wel op de hoogte is, maar een aanvoerder als Scipio en de Romeinse senatoren niet?

p. 121-146: Het vierde hoofdstuk is genaamd ‘De overwinnaar is pas overwinnaar als de verliezer zich verslagen beschouwt’. Vanuit mijn voorkennis vraag ik me af naar wat dit juist verwijst. Wijst dit op het feit dat Hannibal ondanks dat hij door de Romeinen verslagen is zich blijft verzetten tegen hen of dat hij zich niet in handen van de Romeinen laat vallen en zelfmoord pleegt?

p. 147-172: Het eerste deel van het boek wordt verteld vanuit het ik-vertelstandpunt, namelijk Hannibal. Nu wordt er een sprong naar het heden gemaakt waar Hannibal terugblikt op zijn leven. Ik vraag me af wanneer dit in zijn leven zou zijn? Net voordat hij zelfmoord zou plegen misschien om alles op een rijtje te zetten?

p. 173-197: Hoe zit het met Hannibals vrouw Himilce en zijn zoon? Want Carthago is veroverd, maar wat gebeurt er met hen? Hij spreekt zelfs niet meer over hen, wat wel gek is. Gaat hij er misschien van uit dat ze niet meer leven?

p. 198-221: Na het lezen van dit boek heb ik toch wel enkele bedenkingen. Naar mijn mening geeft dit boek niet echt een meerwaarde aan de geschiedenis van de tochten van Hannibal. Het is eerder een zoveelste opsomming van feiten. Bovendien vraag ik me af waarom het doelpubliek van dit boek adolescenten zijn. Misschien is het de verstaanbare taal of het feit dat er maar één verhaallijn is dat maakt dat is boek niet voor volwassenen bestemd is? Maar echt aantrekkelijk lijkt het me niet voor adolescenten, tenzij je echt geïntrigeerd bent door geschiedenis.

Leave a comment